Výhled na Etnu, Catania

Catania – sicilská kráska pod Etnou

Když jsme se tam vydávaly, nebyly jsme si stoprocentně jisté, kam se podívat a kam se jak dostat. Takže když už sem nahrávám těch několik kousků, které jsem tam vyfotila na analog, napadlo mě, že by se někomu náš itinerář mohl hodit, aby nemusel tak improvizovat jako my dvě. Tedy…

Proč jet do Catanie?

To nejlepší ze Sicílie budete mít na dosah i bez auta, město je krásné, historické a s výhledem na Etnu. Catania má letiště, takže doletíte až na místo a do centra vás vezme kyvadlový autobus, který jezdí každých 15 minut.

Na Sicílii jsme byly přesně na přelomu března a dubna, kdy bylo kolem 20 stupňů, což se ukázalo celkově velmi strategické. Ještě nezačala sezóna, a tak města byla prázdná a bylo ideální počasí na výlety.

Po příletu jsme měly s Lucií celkem 6 celých dní. Neplánovaly jsme nijak intenzivně, chtěly jsme mít dost času jen tak se courat a mlsat Itálii, ale také něco vidět, a tak jsme v součtu tři dny strávily přímo v Catanii a tři dny padly na výlety, které zahrnovaly Noto, Siracusy, Taorminu a výšlap na Etnu. Vše jsme zvládly bez auta, z Catanie jezdí podél pobřeží vlaky i autobusy v celkem fajn časy.

Téměř každý den jsme zavítaly na nějaké fajn jídlo a v 90 % to nebylo na slepo, ale na doporučení zejména TripAdvisor recenzí. I z toho důvodu do souhrnu přidávám názvy a linky, může se někomu hodit (a přidávám jen ty které se osvědčily). Ochutnat byste měli určitě canolli, arancini, sépiové těstoviny nebo Pasta ala Norma, což je dokonce jídlo nejen sicilské, ale původem z Catanie.

na terase doma… v dáli Etna…

Jak šel na Sicílii čas:

Ve středu jsme do Catanie přiletěly hodně pozdě večer, z letiště se dopravily letištním busem do města a ubytovaly se v našem celotýdenním hnízdě – bytíku přes Airbnb. Bydlely jsme v úplném centru, jen pár minut pěšky od hlavního historického náměstíčka Piazza del Duomo. Byt měl dva pokojíčky + kuchyňko-obývák a především střešní terasu, ze které jsme měly krásný výhled na celé město, moře a Etnu a trávily jsme tam vlastně všechen volný čas, který nám zbýval.

Čtvrtek – 1. Den – procházky Catanií:

Začaly jsem hodně zvolna. Celý první den v Catanii jsme se potulovaly městem, fotily, jásaly, objevovaly. První den byl také ve znamení plánování. Prošly jsme mapu a vybraly, kam všude bychom se rády vypravily. Naše první kavárna, kterou jsme navštívily, bylo Punto Concept Store, a také jsme ten den ochutnaly cannoli v nějaké úplně obyčejné cukrárně na rohu neznámé ulice.

A započaly jsme tradici miniaturních italských kafíček, která jsme si pak dávaly na každém rohu.

Pátek – 2. den, výlet do Nota a Siracusa:

Den byl vyhrazený na naprosto nádherné historické Noto, kam jsme se vypravily hned ráno vlakem. Celé jsme ho prošly, vyzkoušely vyhlášenou cukrárnu Caffè Sicilia (dokonalá granita) a nahoře ve starých opuštěných uličkách našly doporučované Arancina Planet, nenápadně schované místo, kde mají nejlepší arancini, tradiční obalované smažené rýžové koule s nejrůznějšími náplněmi.

košt arancini

Odpoledne jsme na zpáteční trase vlakem do Catanie vystoupily na pár hodin v Siracuse. Nečekaly jsme oproti Notu nic velkolepého, ale přesto jsme našly nespočet malebných zákoutí, prošly podél útesů k vyhlídce na pevnost, daly si kafe v kouzelném Minù Coffee v části zvané Ortigia, kde jsme si našly i večeři v A Putia Delle Cose Buone. Spokojené, nabaštěné, ovíněné, jsme se nechaly vláčkem dovézt zbytek cesty zpět do Catanie a na další den si naplánovaly odpočinek.

Sobota – 3. den – Slavné trhy v Catanii, chutě a vůně skutečné Sicílie

Když jsme si plánovaly odpočinek, bylo to celkem strategické. Po celodenním výletu jsme se chtěly připravit na následující den, kdy nás čekala náročná Etna. Pokud ale na něco ze Sicílie opravdu vzpomínám, kromě sopečné šedi je to barevné a živé místo hned pod Piazza del Duomo, obrovské rozlehlé A‘ Piscaria Mercato del Pesce – trhy se zeleninou, ovocem, ořechy, nakládynými pamlsky, rybami, masem, street foodem. I kdyby si člověk nic nekoupil, zážitek to je smysluplný. Fotky z trhu jsem přidala do samostatné galerie >> Trhy v Catanii

Den jsme začaly s grácií – prohlédly jsme si na terase východ slunce, a pak se vydaly na lov surovin pro nádherný italský oběd s výhledem na dýmající sopku. Odpoledne jsme se ještě vypravily projít pár místních uliček, především proto, že jsme se staly závislé na větě “un espresso per favore”.

trhy v Catanii

Neděle – 4. Den – Etna

K výletu jsme přistupovaly obě s velkým respektem, večer před výšlapem řešily vybavení do chladu, na cestu plnou popela a strusky, a byly připravené, že to nebude žádná hračka. Koho výlet zajímá – sepsala jsem den a komplet info o Etně zvlášť tady >> Výlet na Etnu

Výstup na Etnu

Pondělí – 5. den – odpočinek v ulicích Catanie, kde už jsme jako doma

Po pěti dnech už jsme si připadaly jak zběhlé Sicilanky. K ránu se podívaly na východ slunce, zaběhly na pressíčko, do oblíbené pekárny pro pečivo a celý den pak couraly ulicemi domovské Catanie. Objevily jsme další historickou část města, uměleckou čvrť a univerzitní kampus plný umění, tvůrčí atmosféry a mladých lidí. A to jsme si myslely, že to město už známe. Ha!

Cestou domů jsme si sedly venku, pojedly těstoviny na malebném náměstíčku a při procházce domů našly staré knihkupectví, kde zrovna probíhalo předčítání v charismatické italštině…

Úterý – 6. Den – Taormina a Isola Bella

Taorminu provází krásná i špatná pověst. Nádherné historické město, ale přeplněné turisty a extrémně vysoké ceny. Ačkoli jsme tam dorazily v čase mimo sezónu, lidí tam bylo hodně, ale pořád ještě stačilo zahnout do postranních uliček a člověk tam byl sám. V hlavních ulicích se ale nedalo v klidu jít a ceny, i když mimosezńní, byly už i v tu dobu násobně vysoké. Uprostřed seozony bych se tam vůbec nevydávala.

Taormina je městečko na homolovitých skaliskách a vrcholku jednoho z nich se rozkládá i jakýsi hrad. Nepodařilo se nám ho navštívit, protože bylo prostě zamčeno. Kromě nádherných ulic jsme se prošly parkem plným malých staveb připomínajících staré chrámy – stačí zahledat Parco di Lady Florence Trevelyan.

Opravdu nádherně vypadal už z dálky ostrůvek Isola Bella, ke kterému jsme se rozhodly vydat pěšky. Zmotaly jsme to na mapě a cesta nám to byla o to víc dlouhá a úmorná, ale místo bylo opravdu nádherné a, asi i díky období, celkem bez lidí. Podél oblázkové pláže se táhne dokonale zbarvené moře přerušované vyčnívajícími skalkami. Zvedá se z něj ostrůvek, dostupný střídavě po úzké pěšině, kterou pravidelně zaplavuje moře z obou stran. Jeho součástí je muzeum – Museo naturalistico Villa Caronia – a platí se zde vstupné. K pláži a vstupu na ostrůvek se dá dostat přímo z horního historického centra Taorminy i lanovkou, ale to jsme my prokaučovaly a docela nepříjemně se tak musely i zpět na vlakové nádraží projít podél silnice, což radostný zážitek příliš nebyl. Vláček nás zavezl domů, kde jsme si pobalily svých pár oliv a připravily se na brzké vstávání.

Druhý den hned ráno jsme nasedly na autobus směr Aeroporto Catania a odsud s pohledem na vycházejícím sluncem zmáčenou Etnu odletěly směr Praha.

Fotek na film není mnoho, protože Zenit trochu stagnoval a z šesti dnů se kamarádil jen necelé čtyři. Aby toho nebylo dost, jeden z vyvolaných filmů byl prošlý a tedy všechny fotky zůstaly s typickým nazelenalým zašedlým nádechem. Těch několik vyvolaných jsem po skenování překlopila do černobílé varianty, aby bylo možné je prohlížet bez nepříjemné zelené.

« z 2 »

Koho by zajímaly další kousky Sicílie:

Trhy v Catanii >>

Výstup na Etnu >>

Neanalogové vidění výletu pak samozřejmě nechybí v mých instagramových highlights, kde jsou k nalezení pod názvem 🍷Sicílie🍝. :).